RVO publiceert magazine over hun Werk aan Uitvoering
De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) heeft onlangs een magazine uitgebracht over het verbeteren van haar dienstverlening aan klanten, ondernemers in Nederland. Daarin geven de mensen van RVO inzicht hoe zij de afgelopen jaren de gelden voor Werk aan Uitvoering hebben besteed. En zij bieden een boeiende inkijk in de praktijk van de veranderingen die daarvoor nodig zijn. Dat is ook leerzaam voor andere uitvoeringsorganisaties die met Werk aan Uitvoering aan de slag zijn.
Wat doet RVO?
De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) is onderdeel van het ministerie van Economische Zaken, maar voert regelingen uit voor veel meer beleidsterreinen. Je kunt gerust zeggen dat vrijwel alle overheidsregelingen voor ondernemers door RVO worden uitgevoerd. Dat loopt uiteen van investeringsregelingen en landbouwsubsidies tot kredietfaciliteiten, innovatiefinanciering of internationale samenwerking voor bedrijven.
Uitvoerbare regelingen
RVO werkt hard aan het vereenvoudigen en stroomlijnen van die regelingen, voor zover dat in haar vermogen ligt. In de Stand van RVO - 2023 werd al duidelijk dat ook een grote verantwoordelijkheid ligt bij beleidsmakers en politiek om te komen tot regelingen die uitvoerbaar zijn en doenbaar voor mensen en bedrijven. Het programma Samenwerken met de politiek van Werk aan Uitvoering werkt daaraan. En het programma Gegevensdeling gaat in de toekomst helpen om dienstverlening verder te verbeteren.
Klant staat centraal
RVO maakt een omslag van input-gericht naar output-gericht werken: niet de regeling moet centraal staan maar het resultaat voor de klanten. Dat betekent dat er nogal wat moest veranderen in werkwijzen en procedures. Het magazine geeft mooie voorbeelden, zoals het Service Verbeter Team, proactieve dienstverlening met belacties en keukentafelgesprekken. Ook wordt maatwerk gezocht, onder meer met de Legal Scan die de juridische speelruimte laat zien voor de uitvoerders van RVO.
Kritisch naar jezelf kijken
Ook kijkt men bij RVO kritisch naar de eigen werkwijzen en gebruiken. Ze ontwikkelden een eigen Bewegingsmonitor die in beeld te brengt hoe alert en flexibel de organisatie zelf is. En ze werken aan een klantgerichte cultuur onder medewerkers. Zo wordt duidelijk dat Werk aan Uitvoering staat of valt met volharding en een lange termijn inzet.
Samenwerking
De ervaringen van RVO leveren inzichten op die ook elders bruikbaar zijn. Ze worden meegenomen in het programma Vereenvoudiging van Werk aan Uitvoering, dat nuttige casuïstiek verzamelt en breder inzetbaar maakt.