Digitalisering

De afgelopen jaren werkte het programma Werk aan Uitvoering langs 6 verschillende handelingsperspectieven die afzonderlijk, maar ook in samenhang bijdragen aan een betere dienstverlening.

Vanuit het handelingsperspectief Digitalisering is de afgelopen jaren de digitale dienstverlening doorontwikkeld naar een digitale dienstverlening die betrouwbaar, veilig, gebruiksvriendelijk en toegankelijk is. En waarin online dienstverleningskanalen belangrijk zijn voor het op peil houden en innoveren van de dienstverlening in brede zin. 

De afgelopen jaren is ingezet op:

  • Digitale inclusie: hulp bieden in de vorm van machtigingsvoorzieningen en ondersteuning
  • Gegevensuitwisseling tussen overheidsorganisaties onderling op bredere schaal mogelijk maken: Hiertoe wordt onder meer onderzocht of bestaande infrastructuur voor gegevensdeling geschikt gemaakt kan worden voor breder gebruik.
  • Uitwerking van de datastrategie: De datastrategie wordt de komende periode geconcretiseerd en er worden use cases uitgewerkt.
  • Het realiseren van een compacte Generieke Digitale Infrastructuur (GDI) met eenvoudiger financieringsstructuur en heldere governance: In samenwerking tussen beleid en uitvoering wordt dit jaar het Meerjarenprogramma Infrastructuur Digitale Overheid (MIDO) opgezet om de sturing op de meerjarige programmering van de generieke digitale infrastructuur te versterken.
  • Het op orde brengen en houden van ICT-systemen in de uitvoering: Uitvoeringsorganisaties hebben ruimte, tijd en aanvullende financiële middelen nodig om hun ‘lifecycle management’ uit te voeren en verouderde systemen stapsgewijs te vernieuwen. Zij worden gevraagd een meerjarig onderhouds- en investeringsplan op te stellen voor ICT-vernieuwing. Voor de uitvraag van deze plannen wordt een instructie opgesteld voorzien van een voorbeeld dat als houvast kan bieden.
  • Investeren in human capital en strategie voor het binnenhalen en vasthouden van ICT-skills: Invulling geven aan een manier waarop het Rijk en medeoverheden de handen in een kunnen slaan op het gebied van de werving en vasthouden van ICT-kennis en kunde.

Interbestuurlijke datastrategie

In deze videoserie van Werk aan Uitvoering wordt uitgelegd hoe er gewerkt wordt aan de verbetering van de publieke dienstverlening. Werk aan Uitvoering is een overheidsbreed programma waarin medewerkers binnen onder andere zes verschillende sporen werken aan het verbeteren van de publieke dienstverlening. In deze video vertelt Tim Faber van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties hoe hij heeft gewerkt aan 'interbestuurlijke datastrategie'.

In deze videoserie van Werk aan Uitvoering wordt uitgelegd hoe er gewerkt wordt aan de verbetering van de publieke dienstverlening. Werk aan Uitvoering is een overheidsbreed programma waarin medewerkers binnen zes verschillende sporen werken aan het verbeteren van de publieke dienstverlening. In deze video vertelt Tim Faber van BZK hoe hij heeft gewerkt aan 'interbestuurlijke datastrategie'.

Het logo van Werk aan Uitvoering verschijnt.

Beeldtitel:
Interbestuurlijke Datastrategie

Beeldtekst:
Vanuit welk handelingsperspectief wordt een bijdrage geleverd aan het verbeteren van de publieke dienstverlening?

Tim Faber is op een kantoor. Tim is werkzaam als programmamanager IBDS bij BZK.

TIM FABER: "Om de dienstverlening van overheidsorganisaties toekomstbestendig te maken, zeggen allerlei organisaties dat het nodig is om de digitale agenda te versnellen. Een van de dingen die we in dat kader doen, is werken aan een overheidsbrede datastrategie. Omdat we merken dat het vreselijk ingewikkeld is om op het juiste moment over de
juiste gegevens te kunnen beschikken. Dat geldt zowel voor
maatschappelijke opgaven, zoals we hebben gemerkt met corona, stikstof en de woonopgave, als voor de dienstverlening van de overheid aan burgers en bedrijven. We merken daarbij eigenlijk dat overheidsorganisaties worstelen met het spanningsveld tussen wat er technisch kan, juridisch mag en wat ethisch of maatschappelijk wenselijk is. Daarom hebben we een adviesfunctie gestart. Daarin geven we onafhankelijk, gezaghebbend advies op dit soort vraagstukken.
We merken ook dat het wiel op verschillende plekken opnieuw wordt uitgevonden. Dus we halen allerlei best practices op uit allerlei verschillende sectoren en organisaties. We zorgen ervoor dat die herbruikbaar gemaakt worden, zodat ze ook op andere plekken gebruikt kunnen worden. Daarnaast moet data goed vindbaar, herbruikbaar en uitwisselbaar zijn. We moeten als overheid ook nog eens transparant kunnen zijn over welke gegevens voor welke doeleinden gebruikt worden. Daarom ontwikkelen we het Stelsel van Basisregistraties door naar een federatief datastelsel."

Het logo van Werk aan Uitvoering verschijnt.

Herijking

Het werken langs handelingsperspectieven of sporen is losgelaten, maar zijn nog steeds belangrijk. Ze komen terug in 4 opgaven waarop we als overheid ‘gezamenlijk versnellen’ omdat deze essentieel zijn voor de publieke dienstverlening aan de samenleving en deze opgaven niet door organisaties afzonderlijk kunnen worden opgepakt. En 7 opgaven die we als overheid ‘doorzetten en uitbouwen’. Dit zijn ingezette veranderingen die verder worden doorgezet en uitgebouwd. De publieke dienstverleners, medeoverheden en ministeries zijn voor deze ingezette veranderingen zelf aan zet om de publieke dienstverlening verder te verbeteren.

Het handelingsperspectief Digitalisering is onderdeel geworden van de opgave Versnellen digitale agenda.