Rol van de politiek
De afgelopen jaren werkte het programma Werk aan Uitvoering langs 6 verschillende handelingsperspectieven die afzonderlijk, maar ook in samenhang bijdragen aan een betere dienstverlening.
Vanuit het handelingsperspectief Rol van de politiek is de afgelopen jaren gewerkt aan het herstel van vertrouwen van de burger in de overheid door te stimuleren dat de politiek, beleid en uitvoering samen optrekken in de verschillende fasen van het wetgevingsproces:
- Bij ideeën, voorstellen, moties en amendementen.
- Bij de uitvoeringstoets en eerste voorlegging aan de Kamer.
- Bij de invoeringstoets, als de betreffende wetgeving zijn effect heeft in de praktijk.
Want begrijpelijke wetgeving draagt bij aan het vertrouwen van de burger in de overheid en kan alleen tot stand komen wanneer politiek, beleid en uitvoering samenwerken.
De afgelopen jaren is ingezet op:
- Het stimuleren van de trialoog waarbij politici, beleidsmakers en professionals vanuit de publieke dienstverlening gesprekken met elkaar voeren op basis van gelijkwaardigheid, om zo gezamenlijk tot inzicht te komen voor de beste weg vooruit.
- Het actief betrekken van de politiek bij de totstandkoming van een invoeringstoets en hen onderdeel te laten zijn van het proces om daadwerkelijk te komen tot een invoeringstoets. Dit onder andere door de politiek interactief en ontwerpend mee te denken over de procesgang rond de invoeringstoetsen (zoals invoering en implementatie).
- In gesprek zijn met het presidium en de ambtelijke leiding van departementen om de kennisuitwisseling (inhoudelijk en over rol en positie) tussen politiek, beleid en uitvoering structureel te verbeteren. Bijvoorbeeld door trainingen en werkbezoeken te organiseren, maar ook door de rol van de uitvoering in het wetsproces met elkaar tegen het licht te houden, op zoek naar verbeteringen.
Herijking
Het werken langs handelingsperspectieven of sporen is losgelaten, maar zijn nog steeds belangrijk. Ze komen terug in 4 opgaven waarop we als overheid ‘gezamenlijk versnellen’ omdat deze essentieel zijn voor de publieke dienstverlening aan de samenleving en deze opgaven niet door organisaties afzonderlijk kunnen worden opgepakt. En 7 opgaven die we als overheid ‘doorzetten en uitbouwen’. Dit zijn ingezette veranderingen die verder worden doorgezet en uitgebouwd. De publieke dienstverleners, medeoverheden en ministeries zijn voor deze ingezette veranderingen zelf aan zet om de publieke dienstverlening verder te verbeteren.
Het handelingsperspectief Rol van de politiek valt onder de 4 opgaven waar we als overheid ‘gezamenlijk op versnellen’ en is onderdeel geworden van de opgave Samenwerken met de politiek.
Rol van de politiek
In deze videoserie van Werk aan Uitvoering wordt uitgelegd hoe er gewerkt wordt aan de verbetering van de publieke dienstverlening. Werk aan Uitvoering is een overheidsbreed programma waarin medewerkers binnen onder andere zes verschillende sporen werken aan het verbeteren van de publieke dienstverlening. In deze video vertelt Janet Helder van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid hoe er is gewerkt aan het thema 'rol van de politiek.'
In deze videoserie van Werk aan Uitvoering wordt uitgelegd hoe er gewerkt wordt aan de verbetering van de publieke dienstverlening. Werk aan Uitvoering is een overheidsbreed programma waarin medewerkers binnen zes verschillende sporen werken aan het verbeteren van de publieke dienstverlening. In deze video vertelt Janet Helder van SZW hoe er is gewerkt aan het thema 'rol van de politiek.'
Het logo van Werk aan Uitvoering verschijnt.
Beeldtitel:
Rol van de politiek
Janet Helder is op een kantoor. Janet is bestuurlijk trekker van spoor 6 en ze is werkzaam voor SZW.
JANET HELDER: "'Rol van de politiek' is eigenlijk een heel bijzonder thema, omdat het een beetje anders is dan de andere thema's beschreven in het oorspronkelijke rapport WaU. Om dienstverlening voor burgers en bedrijven te verbeteren, is het nodig dat er betere wet- en regelgeving komt. Hoe krijg je betere wet- en regelgeving? Door beleid, politiek en uitvoering meer met elkaar te laten samenwerken.
Op grond daarvan zijn we gestart met trialogen: gesprekken starten met beleid, uitvoering en politiek. We hebben zo'n acht à negen gesprekken gedaan. Sommige daarvan waren heel algemeen van aard. Maar er waren ook gesprekken over verbetering van het fiscale stelsel. Dat is natuurlijk een heel breed en ingewikkeld onderwerp. Maar je merkte ook tijdens de gesprekken dat politici het heel prettig vonden om het hierover te hebben en om ook aan de uitvoering te vragen om meer feedback en signalen te geven. Ik denk dat de politiek
op zijn wenken bediend is, want inmiddels hebben we de Staat van de Uitvoering, Standen van de Uitvoering, knelpuntenbrieven. Er wordt regelmatig met politici gesproken. Tegelijkertijd weten we met z'n allen: we hebben hier nog veel stappen te zetten om te komen tot een goed overleg; een telkens normaal contact tussen politiek en uitvoering."
Het logo van Werk aan Uitvoering verschijnt.