Vakmanschap

De afgelopen jaren werkte het programma Werk aan Uitvoering langs 6 verschillende handelingsperspectieven die afzonderlijk, maar ook in samenhang bijdragen aan een betere dienstverlening.

Vanuit het handelingsperspectief Vergroten statuur en aantrekkelijkheid van de uitvoering is de afgelopen jaren gewerkt aan vakmanschap door voldoende middelen, kwantitatieve en kwalitatieve capaciteit, politieke dekking en een helder beleidskader om vanuit de bedoeling van de wet en de eigen deskundigheid de burgers efficiënter en effectiever te kunnen helpen. Een uitvoering die wendbaar is als het gaat om het inspelen op maatschappelijke ontwikkelingen. Continuïteit van de dienstverlening waarborgt het belang van de burger.

De afgelopen jaren is ingezet op:

  • Gelijke (financiële) waardering voor vergelijkbare functies in beleid en het op elkaar laten aansluiten van het functiegebouw van het Rijk, ZBO’s en andere overheden. De doorontwikkeling van het rijks functiegebouw, de FUWASYS naar de FUWA-Rijk, speelt hierin een belangrijke rol.
  • Het stimuleren van de ontwikkeling van overheidsbreed strategisch personeelsbeleid, stimuleren van de (tijdelijke) inzet van rijkstrainees buiten de departementen, het aanpassen het management development beleid en het verbreden van deze trajecten naar de uitvoering, beleid en toezicht, en zo mogelijk ook naar mede-overheden.
  • Onderzoek doen naar de oprichting van een academie voor beleid, uitvoering en toezicht waar het versterken van vakmanschap centraal staat.
  • Het stimuleren van mobiliteit tussen beleid en uitvoering en richting mede-overheden en het onderzoeken van de mogelijkheden voor (tijdelijke) personele uitwisseling.
  • Het jaarlijks opstellen van de ‘Staat van de Uitvoering’ waarin sluipende problematiek in de volle breedte van de uitvoeringspraktijk bespreekbaar wordt gemaakt.
  • Bijdragen leveren aan verschillende Kabinetsbrieven op het gebied van het handelingsperspectief ‘Vergroten statuur en aantrekkelijkheid van de uitvoering’ zoals: "Kabinetsreactie op aanbeveling uit het SER-advies ‘Waardevol werk: publieke dienstverlening onder druk’" en de 'Kabinetsreactie Staat van de Uitvoering 2022'.

Herijking

Het werken langs handelingsperspectieven of sporen is losgelaten, maar zijn nog steeds belangrijk. Ze komen terug in 4 opgaven waarop we als overheid ‘gezamenlijk versnellen’ omdat deze essentieel zijn voor de publieke dienstverlening aan de samenleving en deze opgaven niet door organisaties afzonderlijk kunnen worden opgepakt. En 7 opgaven die we als overheid ‘doorzetten en uitbouwen’. Dit zijn ingezette veranderingen die verder worden doorgezet en uitgebouwd. De publieke dienstverleners, medeoverheden en ministeries zijn voor deze ingezette veranderingen zelf aan zet om de publieke dienstverlening verder te verbeteren.

Het handelingsperspectief Vergroten statuur en aantrekkelijkheid van de uitvoering valt onder de 7 opgaven die we als overheid ‘doorzetten en uitbouwen’ en is onderdeel geworden van de opgaven Aandacht besteden aan vakmanschap en Zorgen voor de statuur van de uitvoering.

De Staat van de Uitvoering

De Staat van de Uitvoering levert jaarlijks een Overheidsbreed en trendmatig beeld op aan de Tweede Kamer over sluipende problematiek in de uitvoeringspraktijk. Dit beeld dient als basis voor een gesprek tussen politiek, beleid en uitvoering.

Voor de eerste Staat van de Uitvoering werden circa 35 uitvoeringsorganisaties nader in beeld gebracht. Dat zijn organisaties die veel en intensief contact hebben met mensen en bedrijven. Via (wetenschappelijke) deskresearch is bestaande informatie verzameld en gerubriceerd.

Rondom de publicatie wordt een gesprek op gang gebracht tussen politiek, beleid en uitvoering. Een gesprek met collega's bij de uitvoering die het dichtst bij de mensen en bedrijven staan, met de collega's bij de ministeries die het beleid maken en met de politiek, waar de vertaalslag wordt gemaakt van maatschappelijke vraagstukken naar gewenste of noodzakelijk geachte wet- en regelgeving. Alleen door samen te leren en te reflecteren zetten we stappen naar een beter presterende overheid.

Meer weten? Bezoek dan de website van de Staat van de Uitvoering. Of neem contact op met ICTU die dit programma ondersteunt.

Academie voor de Rechtsstaat

In deze videoserie van Werk aan Uitvoering wordt uitgelegd hoe er gewerkt wordt aan de verbetering van de publieke dienstverlening. Werk aan Uitvoering is een overheidsbreed programma waarin medewerkers binnen onder andere zes verschillende sporen werken aan het verbeteren van de publieke dienstverlening. In deze video vertellen Alida Bos van WaU en Saskia Bosch van NPD hoe zij hebben deelgenomen aan de leergang Academie voor de Rechtsstaat.

In deze videoserie van Werk aan Uitvoering wordt uitgelegd hoe er gewerkt wordt aan de verbetering van de publieke dienstverlening. Werk aan Uitvoering is een overheidsbreed programma waarin medewerkers binnen zes verschillende sporen werken aan het verbeteren van de publieke dienstverlening. In deze video vertellen Alida Bos van WaU en Saskia Bosch van NPD hoe zij hebben deelgenomen aan de leergang Academie voor de Rechtsstaat.

Het logo van Werk aan Uitvoering verschijnt.

Beeldtitel:
Academie voor de Rechtsstaat

Beeldtekst:
Wat is de Academie voor de Rechtsstaat?

Alida Bos en Saskia Bosch zijn op een kantoor. Ze zijn beiden deelnemer van de leergang Academie voor de Rechtsstaat. Alida werkt voor WaU en Saskia werkt voor NPD.

ALIDA BOS: "De Academie voor de Rechtsstaat is een leergang waarin je alle basisbeginselen wordt bijgebracht over de democratie die Nederland is. De Academie voor de Rechtsstaat is opgezet vanuit het handelsperspectief 'vergroten van de vakkennis van de ambtenaar', zoals het heet.
De ambtenaar werd vroeger wel aangeduid als de overheidsdienaar. Dat zegt wel iets, want het gaat over de kennis van de rechtsstaat. Waarvoor doe ik het als overheid?
Wat zijn mijn plichten en rechten, om op die manier ook de burger te beschermen?"

SASKIA BOSCH: "En dan natuurlijk niet alleen voor mensen uit het Haagse. Maar ook voor bijvoorbeeld mensen bij de media, journalisten, documentairemakers, of mensen die werken bij de publieke dienstverlening."

Beeldtekst:
Welk vraagstuk wilden jullie oplossen?

ALIDA: "Oplossen vind ik een groot woord. Maar het verhogen van de kennis bij iedereen van de rechtsstaat en hoe dat functioneert en de rol en de plichten die daarbij horen. Want dat is in de loop der jaren, zeg ik als wat oudere ambtenaar, toch wel wat minder geworden."

SASKIA: "Een mooie bijvangst daarvan is natuurlijk dat je met elkaar binnen die trias politica deelneemt aan de Academie, dus ook kennisneemt van elkaars zienswijzen."

Beeldtekst:
Wat hebben jullie gedaan?

ALIDA: "Wat we hebben gedaan, is dat wij op bezoek zijn geweest bij de Colleges van Staat, zoals de Raad van State, de ombudsman en Autoriteit Persoonsgegevens. We hebben daar gesproken met de mensen die daar leidinggeven, zoals Thom de Graaf en Aleid Wolfsen. Dus we gaan ter plekke in gesprek
met de mensen die het werk doen."

SASKIA: "Dat houdt in dat je dan niet alleen spreekt met hoogleraren, maar juist ook met politici en met mensen vanuit
het maatschappelijk middenveld. Zo krijg je eigenlijk een heel mooi, compleet beeld van onze rechtsstaat."

Beeldtekst:
Wat zijn de geleerde lessen en kwam je voor uitdagingen te staan?

ALIDA: "Voor mijn gevoel zijn we nergens tegenaan gelopen, ondanks dat we een heel diverse groep waren. Dat maakte het juist heel mooi. Met divers bedoel ik journalisten, uit de politiek, vanuit de gemeente, vanuit Den Haag. Kortom: heel divers."

SASKIA: "Het lijkt misschien wat taai. Maar het ging juist over heel actuele problematiek en heel actuele casuïstiek. We zijn bijvoorbeeld bij elkaar gekomen, de dag na de verkiezingen.
Wat ik ervan geleerd heb, is vooral dat het gebouw van onze rechtsstaat best stevig staat."

Het logo van Werk aan Uitvoering verschijnt.